پاسخ کارکلاسی کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان 1نوآوری وفناوری

کارکلاسی صفحه 1۱ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان 1نوآوری وفناوری

نمونه های از محصولات فناوری طبیعی و مصنوعی

باران مصنوعی با بارورکردن ابرها

suherfe.blogfa.comsuherfe.blogfa.com

 


ساخت رادار از روی فناوری طبیعی مسیر یابی خفاش

suherfe.blogfa.comsuherfe.blogfa.com

 


ساخت تیر آهن های لانه زنبوری با الهام از شکل ساخت کندو

suherfe.blogfa.comsuherfe.blogfa.com

 

 

اصول بکار رفته شده در بارش فکری:

suherfe.blogfa.com

1-    سعی کنید همه ی دانش آموزان در بحث شرکت کنند و توانایی های خود را به رخ دیگران نکشند .

2-     اگر دیدگاه خاصی در خصوص بعضی دانش آموزان وجود دارد ،آن را زیاد مورد توجه قرار ندهید.

3-     از نقد ایده ها و دیدگاه های دانش آموزان در هنگام بحث خودداری کنید

4-    همه نظرها بجز مطالبی که حالت طنز دارند باید بیان شوند

5-     تعداد ایده ها و نظرها مهم تر است تا کیفیت آنها

6-      دبیران  باید به دانش آموزان تقویت مثبت و انگیزه بدهند و آنها را وادار به اظهار نظر کند.

7-    در تحلیل نهایی نتایج و ایده ها ، نباید مشخص شود چه ایده ای متعلق به چه دانش آموزی است .


حل جدول ۶-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1

بارش فکری

کارکلاسی صفحه  ۵ و۶

دربارۀ یکی از موارد زیر و ایده‌های دیگر روش بارش فکری را به کار برید و نتیجه را در کادر زیر بنویسید.

1-     چگونه می‌توانیم در حیاط، بازی‌های بهتری داشته باشیم؟

2-     برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنیم، چه باید کرد؟

3-     .چگونه می توان از اتلاف وقت در طول روز جلوگیری کرد؟

4-     چرا وقتی دو توری ریز روی هم قرار می گیرند هاله های سیاه و سفید تشکیل می شود؟

5-      چرا مهارت دوچرخه سواری حتی با گذشت چند سال از یاد انسان نمی رود؟

(نمونه ای تکمیل شده)

برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنیم، چه باید کرد؟

 

suherfe.blogfa.com

 

 

 

کار کلاسی-روش سوم پرورش خلاقیت

روش ها وفنون زیادی برای افزایش خلاقیت وجود داردکه دبیران می توانند یکی ازانها را انتخاب نمایند وروش رابرای دانش اموزان توضیح دهند واین فعالیت توسط دانش اموزان برای موضوعی که دبیر انتخاب می نماید باتوجه به روش وفن تدریس شده انجام پذیرد.

برخی از فنون وروش موردزایش خلاقیت عبارتند از:

تجسم کردن- متضادفکرکردن -معاشرت باافرادخلاق  -داستان های ناتمام -بهره جستن ازافکار دیگران -

نظر بدید دیگههههههههه

 

کارکلاسی صفحه 1۳ کتاب کاروفناوری پایه هفتم

 

بررسی سیستم در تیم ورزشی

suherfe.blogfa.com

اگر یک تیم ورزشی مانند  -  فوتبال - را یک سیستم بدانید، اجزای (اعضای) آن و وظایف هر یک را در جدول زیر بنویسید، سپس به پرسش‌ها پاسخ دهید.

 

اعضای سیستم تیم

وظیفه

کاپیتان

دادن روحیه به تیم- هماهنگ کننده بازیکنان- کمک به اجرای دستورات مربی و ...

مربی

هدایت و کنترل تیم

تماشاگران

ایجاد انگیره در تیم فوتبال

دروازبان

محافظت از دروازه

مهاجم

زدن گل به تیم مقابل

مدافع

دفاع از دروازه

هافبک

انتقال توپ از مدافعان به مهاجمان

     

1- چرا اگر بهترین بازیکنهای تیمها نیز جمع شوند، نمیتوان گفت بهترین تیم ورزشی تشکیل میشود؟   

 

چون ممکن است در ارتباط بین اعضاء مناسب نباشند و با هم هماهنگ نباشند

۲- آیا بازیکنهای یک تیم میتوانند مستقل از هم کار کنند؟ چرا؟

خیر زیرا هدف تیم و هدف یک سیستم از هدف بازیکنان و اجزاء مهمتر است

۳- آیا سیستم، یک هدف مشخص دارد و همۀ اجزا باید برای رسیدن به آن هدف کمک کنند؟چرا؟

بله سیستم یک یا چند هدف مشخص دارد و همه اجزاء باید به آن کمک نمایند

۴- آیا اگر یکی از اعضای تيم ، وظیفۀ خود را به خوبی انجام ندهد تیم به هدف خود میرسد؟ چرا؟

خیر زیرا رسیدن به هدف مرهون انجام خوب وظایف توسط اعضاء می باشد

برگۀ ایده پردازی با روش بارش فکر

اعضای گروه:................................................................تاریخ: ................. ساعت:...........

موضوع: برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنیم، چه باید کرد

ایده های ارائه شده:

1-    به خودکار یک نخ بسته و به کیف متصل کنیم.

2-    روی خودکار اسم خود را بنویسیم.

3-    یک جای خودکاری ثابت درست کنیم.

4-    یک فرستنده به خودکار وصل کنیم.

۵-................................................

حل جدول ۵-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1

ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت

کارکلاسی صفحه  ۵

suherfe.blogfa.comsuherfe.blogfa.com

 

چرخ

خوشمزه

بال

پرنده

صندلی

صندلی چرخ دار- ویلچر- چرخ . فلک- صندلی به شکل چرخ- صندلی چرخ دار

شیرینی خوشمزه به شکل صندلی

صندلی بالدار- بالی به شکل صندلی- صندلی به نرمی بال قو

صندلی پرنده -  پرنده ای به شکل صندلی صندلی به شکل پرنده

کتاب

کتابی به شکل چرخ- قفسه کتاب چرخان- کتابی در مورد چرخ-

کتابی درمورد خوشمزه بودن غذا ها، شیرینی خوشمزه به شکل کتاب

کتاب در مورد بال- کتابی به شکل بال-

کتابی به شکل پرنده کتابی در مورد پرنده- پرنده کتاب خوان

کفش

کفش چرخ دار- اسکیت- کفشی با رنگ آمیزی یک چرخ

شکلاتی خوشمزه به شکل کفش- کفش خوشمزه

کفش بالدار- کفشی به رنگ بال طاووس- بالی پوشیدنی همانند کفش

کفش پرنده- کفش  با بالهای یک پرنده- کفشی به شکل پرنده

گل

گل آفتابگردان- چرخی به شکل گل- چرخی با بوی گل ها- چرخی با رنگ آمیزی گل ها

شیرینی به شکل گل- شیرنی خوشمزه به رنگ گل- گل خوشمزه

بالی به شکل گل- گلی به شکل بال  بالی با بوی گل- بالی به جنس گل

گلی پرنده- پرنده به شکل گل- پرنده ای برای گل- پرنده ای با بوی گل

نیمکت

نیمکت چرخ دار- نیمکت دایره ای-

شیرینی خوشمزه به شکل نیمکت- نیمکتی خوشمزه

نیمکتی به شکل گل- نیمکتی با بوی گل- گلی به شکل نیمکت  نیمکتی به اندازه گل

نیمکت پرنده- نیمکتی به شکل پرنده- پرنده ای به اندازه نیمکت


سوالات موجود در متن کتاب کار وفناوری هفتم پودمان اول

1-اختراع یا آفرینش را تعریف کنید؟ص2

پاسخ:نتیجه فکر وایده افراد است که روش یا چیزی را برای اولین بار به وجود می آورد یا می آفریند،برای اینکه یک کار دشوار را آسان و یا یک مسئله را حل کند.

2-نوآوری را تعریف کنید؟ص2

پاسخ:اختراعی که به تولید رسیده باشد.

3-روش های گوناگونی که از طریق آنها می توان مخترع و نو آور خوبی بود را نام ببرید؟ص2

پاسخ:ایده گرفتن از آفرینش،بررسی روش کار وسایل کار پیرامون خود،بررسی زندگی مخترعان،افزایش قدرت خلاقیت،یادگرفتن روش طراحی وساخت

4-از روشهای پرورش خلاقیت دو مورد را نام ببرید؟ص4

پاسخ:ارتباط اجباری و بارش فکری

5-فناوری چیست؟ص9

پاسخ:به کاربرد عملی دانش در یک موضوع فناوری می گویند

6-انواع فناوری  از نظر پیچیدگی به چند دسته تقسیم می شوند؟ نام ببرید.ص10

پاسخ:فناوری از نظر پیچیدگی به سطح ساده،متوسط  و پیشرفته تقسیم بندی می شوند.

7-محصول فناوری را تعریف کنید؟ص10

پاسخ:به ابزار،روش ها و وسایلی که انسانها می سازند محصول فناوری می گویند

8-سیستم را تعریف کنید؟ص11

 

پاسخ:سیستم مجموعه ای است است که اجزای آن با هم در ارتباط اند وبوسیله فرایندهایی ورودی ها رو به خروجی ها تبدیل می کنند.

suherfe.blogfa.com

کارکلاسی صفحه 10 کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان 1نوآوری وفناوری

با بررسی شکل و راهنمایی دبیر به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

 suherfe.blogfa.comsuherfe.blogfa.com

۱ - دانۀ چه گیاهی در شکل نشان داده‌شده است؟

 گیاه بابا آدم یا زردان تصویر این گیاه در ابتدای قسمت فناوری و نوآوری آورده شده است.

 ۲ - چه محصول فناوری مصنوعی از روی این دانه ساخته‌شده است؟ 

 چسب خود چسب یا چسب نر و ماده یا ولکرو

۳ - کاربرد محصول فناوری نشان داده‌شده چیست؟

 در لباس ها و وسایل مختلف ورزشی پزشکی، کفش ها،فشارسنج و...............


 

کارکلاسی صفحه 10 کتاب کاروفناوری پایه هفتم

 بیان چند راه حل برای پیشرفت کشور

suherfe.blogfa.comsuherfe.blogfa.comsuherfe.blogfa.com

برای پیشرفت کشور در بخش فناوری ، راه حلهایی را ارائه دهید و درجدول زير بنويسيد.

راه حل

نمونه‌

1

 فناوری هوا و فضا

2

 فناوری هسته ای

3

 فناوری نانو تکنولوژی

 
در این کارکلاسی دانش آموزان باید به صورت آزاد و بدون راهنمایی نظرات خود را بنویسند

ایران در سال 1404 باید در منطقه در بخش فناوری رتبۀ اول را داشته باشد،من به سهم خود کمک میکنم کشورم به این رتبه برسد.

کاردر کلاس صفحه ۹ کتاب کاروفناوری پایه هفتم - اول متوسطه 1

تعیین چند فناوری برای یادسپاری

suherfe.blogfa.com

برای آسان شدن یاد سپاریِ پنج کلمۀ «زنبور، یک، نوآوری، گیاه، دانه» سه فناوری بنویسید.

 


شماره فناوری

توضیح آن

 

1

استفاده از فناوری سر واژه نویسی: واژه زندگی

ز: زنبور   ن: نوآوری   د: دانه   گ: گیاه   ی: یک      

 

2

نوشتن یک جمله یا داستان کوتاه:

یک زنبور با نوآوری دانه یک گیاه را به شکل کندو در آورد.

 3

استفاده از یک نقاشی و تصویر

واب پرسش صفحه ۱۲ کتاب کاروفناوری پایه هفتم

به پرسش‌های زیر که در باره تفکر سیستمی است پاسخ دهید:

suherfe.blogfa.com

1-     آیا در کارهایی که به صورت گروهی انجام می‌دهم باید با دیگران هماهنگ باشم؟

بله - هماهنگی شرط لازم برای اجرای کارگروهی است

2-     آیا کارهایم را باید در زمان معینی تمام کنم؟

بله - در برنامه ریزی باید زمان پایان کار یا پروژه تعیین شود

3-     اگر من کارم را درست انجام ندهم آیا کار دیگران خراب می‌شود؟

بله درکارگروهی کار همه ی اعضاء به هم وابسته است و درست کارنکردن یکی برکاردیگران تاثیر دارد

4-     چگونه می‌توانم با کمک دیگران به اهداف مشترک برسم؟

  با همکاری - تعامل - و انجام وظیفه به نحو احسن

کارکلاسی صفحه 1۲ کتاب کاروفناوری پایه هفتم

بررسی پنکه از دیدگاه سیستم

 suherfe.blogfa.com

با کمک دوستان خود در مورد پنکه به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

1.اگر اجزای یک سیستم (این وسیله ) باهم ارتباط نداشته باشند این وسیله کار می‌کند؟

خیر- اگر یک اجزآء یک سیستم با هم ارتباط نداشته باشند اصلا آن مجموعه سیستم نیست و این وسیله کار نمی کند.

2. چرا نمی‌توان پروانۀ این وسیله را، بدون تغییر دادن دیگر اجزا، بزرگ‌تر ساخت؟

 چون اندازه یک پروا

نظرات شما عزیزان:

شیوا
ساعت8:50---5 آذر 1393
خیلی خوبید میدونم دارید اشک میریزید مرسی

دنیا
ساعت16:37---29 آبان 1393
ترکوندی عالی بود

عسل
ساعت13:05---18 مهر 1393
ممنووووووووووووووووووون عالیه حالا گریه نکن اینم نظر

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 24 دی 1392برچسب:, | 11:4 | نویسنده : علی اکبری |