خلاقیت اوج توانایی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به مرحله پیشرفت و ترقی برساند و او را در حل تمام مسائل و مشکلات زندگی یاری دهد. نمونه های خلاقیت را می توان در نقاشـــــــــی روی دیوار در زمان غارنشینـــان، خلق یک اثر هنری، ماشینآلات صنعتی و آشپزی و خیاطی و ... دید. در حقیقت خلاقیت یک مفهوم انتزاعی و پیچیدهاست. اما ابهام در معنـــی و مفهوم کلمه به معنی پیچیدگی خود جریان خلاقیت نیست، زیرا خلاقیت را می توان به راحتی در زندگی روزانه حس کرد و آن را لمس کرد. اخیراً محققان و روان شناسان به بعد اجتماعی و محیطی آن توجه کرده اند و معتقدند که خلاقیت را نمیتوان بدون توجه به ابعاد اجتماعی و محیطی آن بررسی کرد. به نظر استرانبرگ(1989) فرایند خلاقیت در ذهن شخص با متغیرهای اجتماعی رابطه دارد . واقعیت این است که به خلاقیت نمی توان با تمرکز بر یک بعــــد نگریست . ابعاد فردی یا محیطی نمی تواند بیانگر ماهیت خلاقیت باشند.بلکه خلاقیت ازسویی نیز تابع نظام اجتماعی خلاق است. به همین دلیل خلاقیت هرگز نتیجه عمل فرد به تنهایی نیست.
یکی از ابعاد محیطی اجتماعی خلاقیت،مدرسه میباشد.تورنس بیان می کند مسئله توسعه خلاقیت در نظام آموزشى رسمى بیشتر از این جهت حائز توجه است که بر اساس پژوهش ها دریافتهایم که درابتدا ابتکار وخلاقیت دراغلب کودکان مشاهده میشود ولى منحنى تحول آن در حدود10سالگى افت می کندو سیر نزولی می یابدو نتیجه آن فقدان علاقه به یادگیری وافزایش مشکلات رفتاری و انگیزشی است. به قول تورنس عدم بروز این توانایى عموماً به نامناسب بودن روشهای تدریس مربوط میشود. در این میان معلمان نقش کلیدی را بر عهـــده دارند معلمان می توانند با استفاده از انواع روش های خلاق امکان ظهور خلاقیت در کودکان و نوجوانان را فراهم سازند. امــــروزه تمام کودکان دبستانی باید با واقعیت ها و مفاهیم علمی آشنا شوند زیرا زندگی در عصر صنعتی بدون استفاده از یافتههای علمی تقریباً غیرممکن است .
مدرسه
لینک بدون جواب لینک با جواب
موضوعات مرتبط: نمونه سوال های امتحانی
نمونه سوالات درس حرفه و فن سال سوم راهنمايي همراه پاسخ - واحد 1 تا 8
سیستم :
1 – چه سؤالاتی در ذهن انسان باعث شد وسیله ای مانند تلسكوپ و بالن را بسازد؟
انسان برای تسخیر كرات آسمانی ، جست وجو ، تحقیق و كاوش در مورد آن ها و بدست آوردن اطلاعات در رابطه با ستارگان با قدرت تفكر خویش شروع به ساخت وسایلی مانند تلسكوپ و بالن نمود.
2 – چگونه می توان از مغز خود با ظرفیت بیشتر استفاده كرد؟
انسان می تواند با استفاده از قدرت تفكر خلاق خویش بسیاری از مسائل و مشكلات خود را حل كند و اختراعات و اكتشافات زیادی انجام دهد و در زندگی خود به كار گیرد. تفكر خلاق از زمان خلقت انسان همواره با وی بوده است.
3 – چرا باید برای استفاده از مواد به اصول بهداشتی توجه كرد؟
نمونه سوالات درس حرفه و فن _ سوم راهنمایی
سوالات امتحان نهایی حرفه و فن
الف-پاسخ صحیح رامشخص کنید:
1-عمل این قطعه الکترونیکی شبیه کلید یک طرفه قابل کنترل(خودکار) می باشد:
الف-دیود ب-خازن ج-ترانزیستور د-مقاومت
2-نیروی موتورازطریق کدام یک از مجموعه های زیر به چرخها منتقل می شود؟
الف- فنربندی ب- هدایت وفرمان ج-چرخ وترمز د- دستگاه انتقال قدرت
3-کدام یک از قطعات زیرانرژی مکانیکی رابه انرژی الکتریکی تبدیل می کند؟
الف-باتری ب-دینام ج-موتور د-ترموستات
4-برای ازبین بردن کدام لکه باید از آب سرداستفاده شود؟
الف- خون ب-چربی ج- چای د- لاک
نمونه سوال و جواب فعالیت های حرفه و فن سوم راهنمایی
واحد اول
1- چه سؤالاتی در ذهن انسان بود که باعث شد وسایل بالا را اختراع کند ؟
1-1- فاصله ی ستاره ها و سیاره ها با زمین چقدر است
2-1--چرا بعضی از ستاره ها پرنور و بعضی کم نور هستند
3-1--چرا در روز ستاره ها را نمی بینیم
4-1- کرات آسمانی چه ویژگی هایی دارند آیا سیارات دیگر برای زندگی مناسب هستند و...
2- با استفاده از چه عاملی انسان توانست کرات آسمانی را تسخیر کند ؟قدرت تفکری خلاق
3- از ویژگی های مهم انسان در مورد پدیده ها سه مورد نام ببرید؟ تحقیق ، جست و جو و کاوش
4- انسان برای پاسخ پرسش های خود چه مراحلی را باید طی کند؟ اطلاعاتی را گرد آوری و دسته بندی می کند، به تجربه و آزمایش می پردازد و نتیجه گیری می کند.
5- مغز انسان چگونه است و چه وظایفی بر عهده دارد؟ مغز انسان از میلیاردها سلول عصبی تشکیل شده است که وظیفه ی دریافت اطلاعات و پیام ها را بر عهده دارند.
اهداف آموزش درس کار و فناوری پایه هفتم (اول متوسطه)
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اهدافی برای آموزش کار و فناوری دوره متوسطه اول در نظر گرفته شده است؟
۱- پرورش تربيت يافتگاني که:
ـ داراي حداقل يک مهارت مفيد براي تأمين معاش حلال باشند به گونهاي که در صورت جدايي از نظام رسمي تعليم و تربيت در هر مرحله، توانايي تأمين زندگي خود و اداره خانواده را داشته باشند.
ـ با درک مفاهيم اقتصادي در چارچوب نظام معيار اسلامي از طريق کار و تلاش و روحيه انقلابي و جهادي، کارآفريني، قناعت و انضباط مالي، مصرف بهينه و دوري از اسراف و تبذير و با رعايت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با ديگران در فعاليتهاي اقتصادي در مقياس خانوادگي، ملي و جهاني مشارکت مينمايند.
۲- گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارتهاي مورد نياز جامعه و تعليم متناسب و برنامهريزي شده آن در همه دورههاي تحصيلي و براي همه دانشآموزان.
۳- اختصاص حداقل 10 درصد و حداکثر 20 درصد از برنامههاي آموزشي به معرفي حرفهها، هنرها، جغرافيا، آيين و رسوم و نيازها و شرايط اقليمي و جغرافيايي استانها به ويژه مناطق روستايي و عشاري با رعايت استانداردهاي ارتقاي کيفيت و تقويت هويت اسلامي ـ ايراني دانشآموزان در چارچوب ايجاد کارآمدي و تقويت هويت ملي.
۴- تنظيم و اجراي برنامه جامع کارآفريني و مهارت آموزي براي تمام دورههاي تحصيلي به ويژه دانشآموزان دوره متوسطه تا پايان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسي و آموزشي.
۵- طراحي و استقرار جامع هدايت تحصيلي و استعداديابي به منظور هدايت دانشآموزان به سوي رشتهها و حرف و مهارتهاي مورد نياز حال و آينده کشور متناسب با استعدادها، علاقهمندي و تواناييهاي آنان
کتاب های سال اول
81/2
|
101
|
102
|
103
|
104
|
105
|
108
|
109
|
110
|
110/1
|
111
|
111/1
|

آدرس پست الكترونيكي :rsama3@mshdiau.ac.ir
کد کتاب:
102سال تحصیلی:
92 -93دوره تحصیلی:
|
آغاز مهر و طنین دوباره ی زنگ مدرسه و نسیم خوش تعلیم و تربیت بر همه معلمان پرتلاش و دانش آموزان عزیز مبارک باد . |
ماشین لباسشویی جیبی
یک ماشینلباسشویی جیبی جدید میتواند زندگی مسافران و اعضای کمپ را با شستن لباسهای آنها تنها در پنج دقیقه متحول کند.این ابتکار ممکن است چیزی بیشتر از یک کیسه دسته دار بنظر نرسد اما میتواند لباسها را با استاندارد مشابه ماشین لباسشویی بشوید.
عکسهای قدیمی و تاریخچه حرم امام رضا
- مجموعه: مکانهای زيارتي ايران و جهان
عکسهای قدیمی و تاریخچه حرم امام رضا
با شهادت امام رضا (ع) در سال 203 پیکر پاکش در کنار قبر هارون الرشید به خاک سپرده شد این امارت در میان باغی بزرگ و زیبا قرار داشت که متعلق به حمید بن قحطبه والی توس بود گویند هنگامی که امام رضا (ع) به مرو می رفتند در بین راه در خانه حمید بن قحطبه فرود آمدند و محل تدفین خود را مشخص نمودند .
با توجه به این مطلب اولین بنای آرامگاه همان بقعه هارون الرشید بوده است که توسط مأمون عباسی بنا شده است که بقیه بنای حرم بر روی آن ساخته شده است از این تاریخ به بعد تا دوره دیلمیان نشانه ای از تجدید یا مرمت حرم در دست نمی باشد سبکتکین (387 ـ 366 هـ ق ) پادشاه متعصب غزنوی حرم مطهر را ویران و زیارت آن را ممنوع کرد پس از آن عمید الدوله فایق در تکمیل بقعه و آبادانی مشهد کوشید.
عنوان موضوع ارسالی : هم اکنون کارآفرین شوید، امروز حرکت را آغاز کنید
فعالیت اصلی دنیای کنونی، کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک است.»در گذشتهنه چندان دور، ما در دنیایی دو قطبی زندگی میکردیم که در یک سوی آن کاپیتالیسم و در سوی دیگرکمونیسم قرار داشتند و حوزههای اقتصادی را تحتتسلط خود درآورده بودند. در کشورهای کمونیستی اثری از کسب و کارهای کوچکنبود و به این ترتیب فرصت برای بازار سیاه فراهم میشد تا با عرضه آنچهتوسط دولت عرضه نمیشد، نیازهای مردم را تامین کنند؛ چرا که سیستم دولتیانگیزه کافی برای ابداع، نوآوری، رشد و تولید را مهیا نمیکرد.
اما از آن زمان به بعد، پنج عامل اصلی با هم ترکیب شدند و شرایط را بهگونهای فراهم کردند که کسبوکارهای کوچک هم در داخل و هم در خارج به نحو
چشمگیری رشد کنند.
5 دلیل برای آنکه چرا اینک زمان بسیار خوبی برای شروع کسبوکار شخصی وکارآفرینی است:
عنوان موضوع ارسالی : خلاقیت خود را ارتقاءدهید
این مقاله، نتایج 66 مطالعه و تحقیق مختلف در زمینهی تأثیر هیجانهای افراد بر خلاقیت آنان را تشریح میكند. محققان دریافتند كه چهطور احساسات یك فرد بر خلاقیت او اثرگذار است
رابطهی بین خلاقیت و هیجانها
این مقاله، نتایج 66 مطالعه و تحقیق مختلف در زمینهی تأثیر هیجانهای افراد بر خلاقیت آنان را تشریح میكند. محققان دریافتند كه چهطور احساسات یك فرد بر خلاقیت او اثرگذار است اما نكتهی جالب، این است كه هیجانهای مثبت یا منفی، به یكمیزان در خلاقیت مهم نیستند و فقط انواع خاصی از هیجانها خیلی مهم است.
نتایج این مطالعات، حاكی از آن است که:
- احساس شادی، نشاط و سرخوشی، موجب افزایش خلاقیت میشود.
- احساس آرامش، سكوت و آرمیدگی، تأثیری در افزایش یا كاهش خلاقیت ندارد.
- احساس اضطراب، دلواپسی و ترس، موجب كاهش خلاقیت میشود.
- احساس غم، ناامیدی و دلسردی، سبب افزایش یا كاهش خلاقیت نمیگردد.
عنوان موضوع ارسالی : تکنیک های خلاقیت
تكنیك های خلاقیت به عنوان ابزاری برای رشد خلاقیت و افزایش توان حل خلاق مسئله كمك شایانی به توان فرد در تمام مراحل خلاقیت و فرآیند حل خلاق مسئله می نماید . به عبارت دیگر هریك از تكنیك های خلاقیت ،مرحله یا مراحلی از فرآیند خلاقیت را تقویت می كنند . این تكنیك ها فردی و گروهی می باشند كه تكنیكهای فردی شامل : توهم خلاق ، DOIT ، تكنیك های گروهی شامل : طوفان فكری ، دلفی ، سینكتیكس و تكنیكهای مشترك شامل : اسكمپر،در هم شكستن مفروضات ، چرا، مورفولوژیك كه محور اصلی این روش ها و تكنیك ها ، شكستن قالب های ذهنی است .
تكنیك طوفان ذهنی
طوفان ذهنی كه یكی از شیوه های برگزاری جلسات و مشاوره ودستیابی به انبوهی از ایده ها برای حل خلاق مسائل می باشد در سال 1938 توسط الكس اساسبورن ابداع شد . این واژه هم اكنون در واژه نامه بین المللی وبستر اینگونه تعریف می شود : اجرای یك تكنیك گردهمایی كه از طریق آن گروهی می كوشند راه حلی برای یك مسئله بخصوص یا انباشتن تمام ایده هایی كه بطور خود به خود و درجا به وسیله اعضا ارائه می شود بیابند.
تفاوت های طوفان ذهنی فردی و گروهی
عنوان موضوع ارسالی : دانش آموز خلاق چه ویژگیهایی دارد ؟
1- ايده ها و نظرات خود را بدون ترس در کلاس مطرح مي کند.
2-معمولا براي مسائل راه حل ها و پاسخ هايي متفاوت از ساير دانشآموزان ارائه مي کند.
3-به فعاليت هنري علاقه ي زيادي دارد و در اين زمينه داراي تجربه ومهارت است .
4-غالبا ايده ها و راه حل هاي بيش تري نسبت به ساير هم کلاسي هايخود پيشنهاد مي کند.
5-معمولا قادر است با طنز پردازي ها و شوخي هاي جالب ديگران را بخنداند.
6-تمايل زيادي به تغيير نظرات معلم و يا مطالب کتاب دارد.
7-در کلاس اغلب سوالاتي غيرعادي و گاه عجيب و غريب مي پرسد.
8-علاقه ي زيادي به نقاشي و ترسيم افکار و ايده هاي خود دارد.