|
با آغاز ۶ ماه دوم سال و سرد شدن تدریجی هوا، باید در رژیم غذایی نیز تغییراتی ایجاد کرد. در این زمینه ، حضرت امام رضا(ع) توصیه های بسیار ارزشمندی دارند که برای اطلاع بیشتر شما خوانندگان محترم با دکتر سیدسعید اسماعیلی پزشک و محقق طب اسلامی در این باره گفت وگویی کردیم. وی درباره تغییرات آب و هوا و لزوم توجه به رژیم غذایی توضیحاتی داده است که در ادامه می آید.
این محقق طب اسلامی با اشاره به این که ماه اول پاییز «ایلول» نام دارد، می افزاید: در این ماه غلبه سودا زیاد می شود. زیرا باتوجه به این که سودا سرد و خشک است و طبع پاییز نیز سرد و خشک است، در افراد غلبه سودا بیشتر مشاهده می شود.
120 تمرین برای افزایش قدرت ذهن
1- از جدول و بازی های فکری استفاده کنید...
2- از دست غیرغالب خود در مسواک زدن، شانه کردن یا استفاده از موس استفاده کنید. در یک زمان با هر دو دست بنویسید. قاشق و چنگال را جابجا در دست بگیرید
3- ابهام را در آغوش بگیرید. یادبگیرید که از اضداد (پارادوکس) و خطاهای دیداری لذت ببرید
4- نقشه کشی ذهنی را بیاموزید
5- یکی از حواس خود را کنار بگذارید. چشم بسته غذا بخورید، از شاخه گوش استفاده کنید، با چشم بسته دوش بگیرید
انسان در زندگی به مشکلات زیادی برمی خورد که نیاز به حل آنها دارد و اصولا هر سوالی که انسان با خود مطرح می کند و جوابش را نمی داند خود، مشکلی به شمار می رود. معمولا انسان در زندگی با موضوع های زیادی مواجه می شود که مشکل به حساب می آیند و این در وقتی است که او هدفی مشخص دارد و برای تحقق آن تلاش می کند اما راهی که منتهی به تحقق هدفش باشد، نمی شناسد و یا موانعی وجود دارد که او را از رسیدن به هدف باز می دارد. وقتی انسان درباره راه حل مشکلی که برایش پیش می آید، می اندیشد معمولا همان مراحل مشخص را پشت سر می گذارد که روانشناسان به برسسی و تحلیل آن پرداخته اند. ما می توانیم مراحل تفکر را جهت حل مشکلات در موضوعات زیر برسی کنیم : (محمد عثمان نجاتی؛ علم النفس فی حیاتنا الیومیه)
1) احساس وجود مشکل:سیر تفکر، با احساس وجو مشکلی که برای انسان اهمیت دارد، آغاز می شود. انسان در این مرحله نوعی انگیزه قوی احساس می کند که او را به حل مشکلتشویق می نماید تا به هدفی که برای تحقق آن تلاش می کند، دست یابد. اصولا احساس وجود مشکل، نخستین مرحله سیر تفکر را تشکیل می دهد.
2) جمع آوری مدارک پیرامون موضوع مشکل: وقتی انسان وجود یک مشکل را حس می کند معمولا
تحقيق كننيد صفحه ي 5 كتاب سوم راهنمايي(مشكلات حضرت ابراهيم)
تحقيق كننيد صفحه ي 5 كتاب سوم راهنمايي
سوال:
قرآن مجيد در سوره ي انعام،آيات 74 تا 79 نمونه اي از مراحل سير تفكر در جريان حل مسئله و مشكل را در داستان حضرت ابراهيم(ع)مطرح مي كند كه آن حضرت چگونه توانست براي رسيدن به معرفت الهي گام بردارد سرانجام بت پرستي را مردود و خداي يگانه را تنها خداي سزاوار پرستش و اطاعت معرفي كند.شما به اين آيات مراجعه كنيد و فهرستي از مراحلي را كه حضرت ابراهيم(ع)براي رسيدن به توحيد طي كرده است استخراج نماييد.
جواب:
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَاماً آلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلاَلٍ مُّبِينٍ (74) وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ (75) فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَباً قَالَ هَـذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ (76) فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغاً قَالَ هَـذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمْ يَهْدِنِي رَبِّي لأكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ (77) فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَـذَا رَبِّي هَـذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ (78) إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيفاً وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (79)
(74) و یاد بیاورید هنگامی که ابراهیم به پدرش آذر گفت:
«آیا بتها را به عنوان خدایان می گیری؟ به راستی من تو و قوم تو را در گمراهی آشکاری می بینم !»
(75) جهان بینی نظام اداره آسمانها و زمین را این گونه بر ابراهیم نمودار فرمودیم (تا با دانش عینی)
از آنهائی باشد که در باورشان یقین دارند.
عجایب هفتگانه باستان
عجایب هفتگانه، به هفت اثر برتر معماری و مجسمه سازی دوران باستان اطلاق میشود. این هفت اثر ظاهراً اولین بار توسط یک فنیقیایی یونانیالاصل به نام آنتیپاتروس در قرن دوم پیش از میلاد در یک کتاب ثبت شدهاست. مشخص نیست که این فرد خودش این آثار را دیدهاست یا نه. به هر حال آنچه مسلم است این است که وی در زمانی میزیسته که تمام این شاهکارهای هنری سالم و موجود بودهاند و او نمیخواست ویرانهها را به هم عصران خود معرفی کند.
عجایب هفتگانه از چپ به راست بالا به پایین:هرم بزرگ جیزه، باغهای معلق بابل، نیایشگاه آرتمیس، تندیس زئوس، آرامگاه هالیکارناسوس، تندیس غولپیکر رودس و فانوس دریایی اسکندریه
اختراعات عجیب توماس ادیسون !
توماس ادیسون اختراعات با ارزش بسیاری دارد اما در میان اختراعات او که کمتر از آنها صحبت شده
نیز نمونههای جالب توجهی به چشم میخورند که بعضی ردی از شوخطبعی ذاتی او دارند.
از میان این اختراعات عجیب میتوان به استودیوی سینمایی گردان، آشکارساز روح، اولین خانههای
بتنی و عروسک آوازهخوان اشاره کرد.
خانه بتنی
این خانه بتنی که دقیقا مانند نمونههای چوبی متداول طراحی شده، یکی از اولین تجارب
در زمینه استفاده از بتن در ساختمانها است. ادیسون در ساخت اولین بزرگراه بتنی نیز همکاری داشته است.
گرامافون بتنی

به گزارش خبرگزاری برنا از خراسان رضوی، 33 اختراع علی اصغر برهمند مخترع خلاق خراسانی در نمایشگاه فناوری و پژوهش خراسان رضوی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.
برهمند ضمن معرفی تخت خواب شناور، تولید آب خالص از آب دریا، آبگرمکن خورشیدی، پماد التیامبخش زخم و جراحات و تولید برق از تلاطم دریا به عنوان بخشی از اختراعات به ثبت رسیده خود، گفت: تخت خواب شناور برای استفاده در دریا، تولید آب خالص از آب دریا برای آب شیرین مصرفی کشتیها، آبگرمکن خورشیدی با قابلیت استفاده در حمامهای روستایی و پماد التیام بخش زخم با استفاده از تکنولوژی نانو و طب سنتی ساخته شده است.
ختراعات و ابتکارات جالب شیخ بهایی

اختراعات و ابتکارات شیخ بهایی:
۱- تقسیم آب زاینده رود
نخستین کار جالب او تقسیم صحیح و طریقهٔ مهندسی آب زاینده رود به محله ها و باغات شهر اصفهان بود . او با محاسبهٔ دقیق و به دست آوردن آمار بارندگی مناطق مختلف اصفهان ، حومه و کوهستان های اطراف و همچنین سرچشمهٔ زاینده رود ، طرح دقیق نهر ها و شیب و عرض جویبار ها و سهم استفادهٔ آب هر باغ و محله و منزل ، به اختلاف چندین سالهٔ مردم این منطقه پایان داد .
این منطقه تا قبل از تقسیم آب همیشه در حال نزاع و جنگ و خونریزی قبیله ای برای تقسیم آب بود و با این کار شیخ بهایی ، این گرفتاری برای همیشه حل شد . شیخ بهایی طرز تقسیم بندی جریان آب زاینده رود را با توجه به محاسبات خیلی دقیق به ۳۳ سهم تقسیم نمود که هر سهم معادل ۵ شبانه روز قسمتی از آب رودخانه است که باید آب موجود در رودخانه به هر محله سرازیر شود که امروزه با نصب دستگاه های مختلف آب سنج ها ، در نقاط زاینده رود به همان نتیجه رسیده اند که او در ۴۲۰ سال قبل رسیده بود .
۲- ساخت مسجد چهارباغ روی لجنزار
========================================
مرکز تحقیقات کامپیوتری قائمیه اصفهان کتاب زندگی نامه شیخ بهایی را بر روی سایت اینترنتی قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز تحقیقات کامپیوتری قائمیه اصفهان زندگی نامه عالم بزرگ شیعه شیخ بهایی را در فرمت های جاوا، آندروید، pdf و pubدر دسترس علاقه مندان قرار داده است.
محمد بن حسین بن عبد الصمد حارثی، معروف به شیخ بهایی در سال 953 ق در شهر بعلبک لبنان به دنیا آمد، پدر بهاءالدین فقیه مشهور شیخ عزالدین حسین بن عبدالصمد حارثی همدانی عاملی فقیه شیعی در روستای جبع نزدیک شهر ساحلی صیدا (صیدون) که امروز در جنوب لبنان قرار دارد، در اول محرم 19- 918 / مارس 1512 متولد شد.
جهت دانلود این کتاب اینجا را کلیک کنید.
زندگينامه مرتضي سلطاني كارآفرين برتر سال 91
مرتضي سلطانی، بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر و خالق برندهای معتبری چون زر ماکارون است.
خلاقیت: مرتضی سلطانی یکی از نمونه های مثالی مردان خودساخته این سرزمین است و البته، خطه مرکزی ایران زمین در طول تاریخ، فرزندان بزرگ و خودساخته معروفی را معرفی کرده که از آن جمله می توان به بزرگانی چون امبیرکبیر، پرفسور حسابی و دکتر قریب و دیگر بزرگان این سرزمین اشاره کرد.
او سختی های فراوانی کشید اما در دامن پاک مادری پرورش یافت که در دل آن رنج طاقت سوز، انسانی مستقل و متکی به نفس را پرورد که پله های ترقی را یکی یکی طی کرد و به موفقیت رسید.
زندگینامه بهروز فروتن؛ بنیانگذار شرکت بهروز
![]() |
من بهروز فروتن در سال 1324 در تهران متولد شدم و در امیریهی تهران بزرگ شدم. در سن ده سالگی پدرم را از دست دادم. ایشان رئیس ادارهی آگاهی بود البته زمانی که من به دنیا آمدم بازنشسته شده بودند. مهمترین چیزی که از پدرم به یاد دارم این است که میگفت انسان باید جوهر کار داشته باشد. در زمانی که ایشان در قید حیات بودند ما از نظر مالی چندان مشکلی نداشتیم با این حال ایشان اصرار داشتند ما در ایام تعطیل کار کنیم. مهم نبود چه کاری انجام میدهیم بلکه مهم این بود که با فرهنگ کار آشنا شویم.
از بچگی سختی زندگی را ناخواسته حس کردم قبل از اینکه زندگی را ببینم سختی زندگی برایم نمایان شد به همین دلیل احساس می کنم یک حالت خود ساختگی خاص دارم.
سئوالات حرفه وفن سوم راهنمایی برای دانش آموزان و همکاران
بسمه تعالي
آموزش حرفه وفن پايه سوم
واحد 1 فناوري و سيستم
1-ويژگيهاي اساسي انسان را بنويسيد؟ ص2
2-انسان براي پاسخ دادن به پرسشهاي خود چه مي كند؟ ص2
3-مراحل مختلف تفکردر حل مشکل را نام ببرید. ص3
4-فرایند تفکر از چه زمانی آغاز می شود؟ ص 3
5-چه عاملی به روشن شدن و فهمیدن دقیق مشکل یا موضوع کمک می کند؟ ص 4
جدول زمان بندی تدریس درس حرفه و فن پايه سوم در سال تحصیلی 93-92
ماه |
هفته |
|
ماه |
هفته |
|
مهر |
اول |
مرور مطالب کتاب درسی سال اول و دوم و بیان اهداف کلی سال سوم تدريس واحد فناوري از ص 1 تا ص 10 انجام فعاليت ص7 به صورت گروهي تحقيق کنید ص 5 |
بهمن
|
اول |
تدریس واحد ساختمان سازی از ص 105 تا ص 110 تدریس از ص 112 تا ص 118 |
دوم |
تدريس از ص10 تا ص15 انجام يكي از فعاليت هاي ابتكاري ص 16و17 |
دوم |
انجام فعالیت ( ماکت ساختمان، پل قوسی و...) ص 112 و 118 تحقیق کنید ص 1 |
تا بارگذاری کامل تصاویر شکیبا باشید!
پلوس خودروهای دیفرانسیل جلو