مجموعه ی بسیار جالب از خطای دید
در عکس زیر ، رنگ رو صفحه موجود متفاوت است ، اما وقتی انگشت خودتون رو
وسط دو صفحه قرار بدید اینطور نیست !
امتحان کنید
«آكيو موريتا»(AKIO MORITA) در سال 1921 در شهرناگوياي ژاپن از خانواده اي مقتدر و متمول زاده شد. با آنكه پدرش انتظار داشت او به عنوان فرزند بزرگ خانواده پاي در راه او گذارد و تجارتخانه او را در حرفه صنايع نوشيدني اداره كند اما «آكيو» از همان كودكي به وسايل الكتريكي و صوتي علاقه مند بــــود و مي خواست بداند اشياء چگونه كار مي كنند. روياي او ساخت يك گرامافون الكتريكي بود. به همين دليل رشته فيزيك را در دانشگاه اوزاكا برگزيد. پس از فراغت از تحصيل و در بحبوحه جنگ جهاني دوم كه ژاپن درگير جنگ بود به عنوان افسر نيروي دريايي در دفتر فناوري، كار بـــرروي تكميل دستگاهها و سلاحهاي حرارت ياب و ادوات هدف گير شبانه را آغاز كرد. در همان جا بود كه با مهندس تيزهوشي به نام ماسارو ايبوكا (MASARU IBUKA) آشنا شد. ايبوكا نابغه اختراع بود و در همان زمان شركتي را به نــام «ابزار دقيق ژاپن» تاسيس كرده و آمپلي فاير نيرومندي ساخته بود كه مي توانست آشفتگي جريان مغناطيسي در عماق آب را براي زيردريائيها اندازه گيري كند.
تحقیق حرفه وفن - تحقیق درس حرفه وفن - تحقیق کتاب حرفه وفن - تحقیق آموزش حرفه وفن
ترمز ABS
امروزه تقریبا تمامی خودروهایی که روانه بازار مصرف می شوند از ترمز ABS به عنوان یک استاندارد یا انتخاب برخوردارند. یک سیستم ABS نمونه شامل قسمت هایی چون سنسور سرعت، چرخ، بخش کنترل هیدرولیک و بخش کنترل الکترونیکی می شود. هنگامی که پدال ترمز را فشار می دهید بخش کنترل الکترونیکی سیگنال های ارسال شده از سنسور سرعت چرخ را کنترل و مقایسه می کند چنانچه بخش کنترل الکترونیکی حس کند که در یکی از چرخ ها کاهش سرعت با نرخ سریعی انجام می شود (آستانه قفل شدن) به بخش کنترل هیدرولیکی فرمان می دهد تا فشار هیدرولیک به آن چرخ را کاهش دهد. این نوع محدودیت فشار مشابه فشردن پدال ترمز تنها با سرعت بیشتر است. در برخی از وانت های پیکاپ و کامیون های سربسته برای کنترل نیازهای متفاوت ترمز تحت شرایط بارگذاری متفاوت، تنها در چرخ های عقب از ترمز ABS استفاده شده است. این نوع از سیستم ABS تنها چرخ های عقب را کنترل و زمانی که هر یک از آنها در آستانه قفل شدن باشند، فشار را در هر دوی آنها محدود می کند، هدف از طراحی این سیستم کمک به خط مسیر مستقیم حرکت خودرو به هنگام ترمزهای ناگهانی و شرایط نامطلوب جاده است. با حفظ کنترل اتومبیل ..............................
بقیه مطالب در ادامه مطلب
حل جدول 2-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1
بررسی چند اختراع الهام گرفته شده از طبیعت
صفحه ۳
نام آفریده یاموجودطبیعی | اختراع الهام گرفته از آن |
چشم | انواع دوربین عکاسی وفیلمبرداری |
دندان - سنگ های تیز | چاقو - کارد |
تار عنکبوت | تورماهیگیری - جلیقه ضدگلوله |
کلیه | دستگاه دیالیز |
راه یابی خفاش | رادار |
حل جدول ۳-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1
بررسی وسایل و اجزای یک وسیله پس از بازکردن
صفحه ۳
نام وسیله: دوچرخه |
|||
بخشهای مهم |
وظیفه بخش |
اجزای ثابت بخش |
اجزای متحرک بخش |
چرخ |
حرکت دورانی به انتقالی |
میله |
لاستیک، ساچمه، پره |
هدایت و فرمان |
کنترل حرکت دوچرخه |
ترمزها، |
فرمان، ساچمه ها، دوشاخه |
سیستم انتقال قدرت |
انتقال و تبدیل حرکت رفت و برگشتی پا به دورانی برای چرخ ها |
پیچ ها و مهره ها |
زنجیر ، چرخ زنجیر، رکاب و دنده ها |
بدنه دوچرخه |
تحمل وزن انسان و اتصال اجزاء |
زین، بدنه، فنر |
---------------------- |
حل جدول ۴-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1
بررسی زندگی چند دانشمند ومخترع ایرانی
صفحه ۴
مخترعین و نوآوران | اختراع و نوآوری | هدف از اختراع و نوآوری |
شیخ بهایی | حمامی که با یک شمع گرم میشد | استفاده از گازهای فاضلاب و گرم کردن حمام |
جابر بن حیان | ظروف سفالی براق | استفاده از لعاب برای دوام بیشتر |
بنو موسی | وسیله ای برای جدایی روغن از آب |
جدا نمودن روغن از آب |
خوارزمی | زیج خوارزمی | جداولی برای ستاره شناسی |
ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت
کارکلاسی صفحه ۵
|
چرخ |
خوشمزه |
بال |
پرنده |
صندلی |
صندلی چرخ دار- ویلچر- چرخ . فلک- صندلی به شکل چرخ- صندلی چرخ دار |
شیرینی خوشمزه به شکل صندلی |
صندلی بالدار- بالی به شکل صندلی- صندلی به نرمی بال قو |
صندلی پرنده - پرنده ای به شکل صندلی – صندلی به شکل پرنده |
کتاب |
کتابی به شکل چرخ- قفسه کتاب چرخان- کتابی در مورد چرخ- |
کتابی درمورد خوشمزه بودن غذا ها، شیرینی خوشمزه به شکل کتاب |
کتاب در مورد بال- کتابی به شکل بال- |
کتابی به شکل پرنده – کتابی در مورد پرنده- پرنده کتاب خوان |
کفش |
کفش چرخ دار- اسکیت- کفشی با رنگ آمیزی یک چرخ |
شکلاتی خوشمزه به شکل کفش- کفش خوشمزه |
کفش بالدار- کفشی به رنگ بال طاووس- بالی پوشیدنی همانند کفش |
کفش پرنده- کفش با بالهای یک پرنده- کفشی به شکل پرنده |
گل |
گل آفتابگردان- چرخی به شکل گل- چرخی با بوی گل ها- چرخی با رنگ آمیزی گل ها |
شیرینی به شکل گل- شیرنی خوشمزه به رنگ گل- گل خوشمزه |
بالی به شکل گل- گلی به شکل بال – بالی با بوی گل- بالی به جنس گل |
گلی پرنده- پرنده به شکل گل- پرنده ای برای گل- پرنده ای با بوی گل |
نیمکت |
نیمکت چرخ دار- نیمکت دایره ای- |
شیرینی خوشمزه به شکل نیمکت- نیمکتی خوشمزه |
نیمکتی به شکل گل- نیمکتی با بوی گل- گلی به شکل نیمکت – نیمکتی به اندازه گل |
نیمکت پرنده- نیمکتی به شکل پرنده- پرنده ای به اندازه نیمکت |
حل جدول ۶-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1
بارش فکری
کارکلاسی صفحه ۵ و۶
دربارۀ یکی از موارد زیر و ایدههای دیگر روش بارش فکری را به کار برید و نتیجه را در کادر زیر بنویسید.
1- چگونه میتوانیم در حیاط، بازیهای بهتری داشته باشیم؟
2- برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنیم، چه باید کرد؟
3- .چگونه می توان از اتلاف وقت در طول روز جلوگیری کرد؟
4- چرا وقتی دو توری ریز روی هم قرار می گیرند هاله های سیاه و سفید تشکیل می شود؟
5- چرا مهارت دوچرخه سواری حتی با گذشت چند سال از یاد انسان نمی رود؟
(نمونه ای تکمیل شده)
برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنیم، چه باید کرد؟
جواب پرسش صفحه 6 کتاب کاروفناوری پایه هفتم - اول متوسطه 1
اگر تنها دو ظرف سه و ده لیتری داشته باشید چگونه میتوانید با این دو ظرف، 8 لیتر آب از رودخانه بردارید؟
راه حل اول:
برای ساخت یک ظرف دو لیتری ابتدا ظرف 10 لیتری را پر کرده و با ظرف 3 لیتری خالی سه بار از آب آن را خالی می کنیم. در نهایت یک لیتر آب در ظرف 10 لیتری باقی می ماند. آن یک لیتر را در ظرف ۳ لیتری خالی می ریزیم یک ظرف با گنجایش 2 لیتر بوجود می آید.ظرف 10 لیتری خالی شده را کاملا پر می کنیم و سپس مقداری از آن را در ظرف ۲ لیتری می ریزیم تا پر شود حجم آب باقی ماند 8 لیتر می باشد
راه حل دوم:
ابتدا چهار بار با طرف ۳ لیتری آب در طرف ۱۰ لیتری می ریزیم دفعه چهارم دو لیتر آب در ظرف ۳ لیتری باقی می ماند.سپس ظرف ۱۰ لیتری را خالی می کنیم بعد دو لیتر آب باقی مانده را داخل ظرف ۱۰ لیتری می ریزیم وسپس دو مرتبه ی دیگر با طرف ۳ لیتری آب در طرف ۱۰ لیتری می ریزیم که نهایتا ۸ لیتر آب جدا می شود.
واقعيت شگفت انگيز در مورد قرآن
دکتر طریق السوادان نشانه هایی را در آیات قرآن مجید یافته است که برابری موضوعاتی را با موضوعاتی دیگر مانند برابری مرد و زن ثابت می کند. نه تنها این مسئله از لحاظ صرف و نحو دستوری بی اشکال است بلکه واقعیت اعجاب آور این است که تعداد دفعات تکرار کلمه مرد و زن در قرآن 24 مرتبه است ، درنتيجه، نه تنها اين عبارت از نظر دستوري صحيح است، بلکه از نظر رياضيات نيز کاملا بياشکال خواهد بود (يعني 24=24).
با مطالعه آیات مختلف قرآن، او کشف نموده است که اين مسئله در مورد همه چيزهايي که در قرآن ذکر شده و اين با آن برابر است، صدق ميکند.
به کلماتي که دفعات به کار بستن آن در قرآن ذکر شده، نگاه کنيد:
دنيا 115 / آخرت 115
ملائک 88 / شيطان 88
زندگي 145 / مرگ 145
سود 50 / زيان 50
ملت (مردم) 50 / پيامبران 50
آن روی تفکر
روش هایی برای مثبت گرایی

اندیشیدن به جنبههای مثبت زندگی، کمتر فکر کردن درباره مسائل منفی، از هر لحظه خود لذت بردن و... از جمله راههای درمان تفکر منفی است. تفکر منفی بیماری مهلکی است که ذهن، احساسات و جسم انسان را مبتلا میسازد اما در مقایسه با بیماریهای لاعلاج یا مهلک، درمان پذیر است. آیا تاکنون برایتان پیش آمده که با صدای کشیده شدن ناخن بر روی تخته تا چند لحظه احساس ناراحتی کنید. افکار منفی نیز مانند همان صدای ناخن بر روی تخته است. افکار روی احساسات ما تاثیر میگذارند. نسبت به چیزی که آن را دوست دارید یا از آن متنفرید چه احساسی دارید؟
برای خوشبختی و موفقیت چه کنیم؟
ما میتوانیم از اکنون خود فراتررفته و به آرزوهایخود دسترسی پیدا کنیم. برای رسیدن به هدف،برنامه ریزی دقیقی لازم است، باید نحوه عملکردهر چیز را به خاطر بسپاریم هیچ چیز در خطمستقیم سیر نمیکند و نیز هیچ هدفی مستقیم وبدون تلاش به دست نمیآید.

برای خوشبختی و موفقیت چه کنیم؟
- باید بدانیم که آ دمهای موفق، آنقدرهابرجسته، با استعدادو یا منحصر به فرد نیستند، آنهافقط توانستهاند نحوه کارکرد هر چیز این جهانرادرک کنند و بفهمند که پیشرفت خود آنها نیزمطابق بر اصولی است که بر محیط پیرامون آنهاحاکم است. آنها میدانند که تصحیح مداوم وپیوسته، راه رسیدن به اهداف است، در این بارهبارها از مسیر منحرف میشوند، اشتباه را اصلاحمیکنند و دوباره به راه اصلی بر میگردند. در راهرسیدن به هر هدف میتوانیم به شهامت و ارادهقویتر دست یابیم، برقدرت متقاعد سازی خویشبیفزاییم، انظباط فردی را بیاموزیم، توان و طاقتخویش را افزایش دهیم و اعتماد به نفس خودرابالا ببریم.
- همیشه به موفقیت و پیروزی باورداشتهباشید و به خود تلقین کنید که «من میتوانم»،«منموفق خواهم شد» فکر ناکامی رااز سر بیرونبرانید چون طرز تفکر شما، شما را به سویخوشبختی سوق خواهد داد.
پایان شکست با تفکر برتر

ما در دنیایی زندگی میکنیم که هر روز با موجی از اخبار ناخوشایند روبهرو میشویم؛ اما بارها در مقالات و کتابهای مختلف خواندهایم که نباید بر افکار منفی و حوادث ناگوار متمرکز شویم و باید تفکر مثبت داشته باشیم؛شاید معترضشویم که «این همه درباره مثبتاندیشی خواندهام ولی مشکلاتم همچنان پابرجاست یا اینکه من در کارم موفق نیستم و بارها شکست خوردهام.
تفکر مثبت را هم امتحان کردهام اما تغییری در کارم حاصل نشده، دیگر ناامید شدهام و نمیتوانم به خودم دروغ بگویم که اوضاع بد نیست و حقیقت را انکار کنم و...». ولی در حقیقت بیشتر مردم ماهیت تفکر مثبت را درک نمیکنند.
تفکر مثبت شیوه ای از فکر کردن است که فرد را قادر میسازد نسبت به رفتارها، نگرش ها، احساس ها، علایق و استعدادهای خود و دیگران برداشت و تلقی مناسبی داشته باشند و با حفظ آرامش و خونسردی بهترین و عاقلانه ترین تصمیم را بگیریم.
افکارمثبت، افکاری سازنده،انگیزه و انرژی بخش هستند که بر اثرتلقین، تکرار و تمرین به ذهن راه می یابد و باعث می شود ذهن و فکر مثبت شود. در این صورت کنترل فکر دراختیار ماست.
افراد مثبت نگر با وجود تفکر درباره گذشته و آینده، در زمان حال زندگی می کنند و از آن چه دارند راضی و خشنود هستند . در گفتار خود از کلمات و عبارات مثبت و امید بخش استفاده می کنند و همیشه سعی می کنند با تلاش و کوشش به موفقیت برسند و اگر در کاری موفق نشدند عامل را ابتدا در خود وسپس در شرایط بیرونی جستجو می کنند.
همیشه قبل از عمل یا صحبت کردن فکر می کنند، به همین دلیل کمتر دچار خطا و اشتباه با ضد و نقیض گویی می شوند.
اگر از آنها خواسته شود در باره موضوعی اظهار نظر کنند، با وجود تفکر در جنبه های منفی، موارد مثبت آن را بیان می کنند و موضوع را به فال نیک می گیرند به عبارت دیگر "نیمه پر لیوان را می بینند" .
راهنماي عملي پژوهش ويژه ي دانش آموزان دوره راهنمايي
مقدمه:
در يك مدرسه هستيم . يكي از روزهاي هفته است . شنبه زنگ اول:
معلم علوم تجربي : بچه ها شما تا پايان اين ماه فرصت داريد تا يك پژوهشي با يك وسيله براي درس علوم ارائه دهيد . بخشي از نمره ي درس علوم شما مربوط به اين كار است.
ساعت بعد...
معلم علوم اجتماعي : دانش آموزان بايد پژوهشي در مورد يك واقعه تاريخي مثل انقلاب مشروطيت يا يك مشكل اقتصادي ، اجتماعي و ... داشته باشند.
روش تحقیق
سر فصل های مطالب
- برای شما فرصتی فراهم خواهد شد تا به سوالات خود درمورد يک مسئله به صورت علمی بيانديشيد.
- در این قسمت شما با نحوه تهیه و تدوین طرح تحقق آشنا خواهید شد.
- روش علمی برای تحقيق وانواع و ويژگی های آنرا را فراخواهيد گرفت.
- آغاز تحقيق از کجاست؟
تعيين موضوع تحقيق
- هدف از انتخاب موضوع چیست؟
- منابع برای انتخاب موضوع کدامند؟
- شرايط لازم برای انتخاب موضوع چيست؟
- ويژگی های يک عنوان خوب کدامند؟
بيان مسئله تحقيق
- چرا بيان مسئله تحقيق مهم است.
- دربيان مسئله تحقيق چه موضوعاتی بايد مطرح شوند؟
- نحوه نوشتن " بيان مسئله تحقيق " جگونه است.؟