با تشکر از استاد رضا شیرازی که وقت گران بهای خودرا در اختیار گروه آموزشی کارو فناوری قرار دادند .
برچسبها: تجزیه و تحلیل کتاب, پاورپوئینت, دانلود

مشاهده می کنید وقتی که از روبه رو (جهت فلش ) به جسم نگاه می کنید صفحه آبی و قرمز دیده می شوند. پس نماي روبرو همان صفحه ابي و قرمز است.
حالا از کنار به جسم نگاه کنید ، می بینید که فقط سطح کناری جسم دیده می شه يعني سطح سبز .
1- چند مورد از وسایلی که در نقشه کشی استفاده می شود را نام ببرید .
2- تخته رسم چیست ؟
3- کاربرد خط کش تی را بیان کنید .
4- انواع مداد نقشه کشی و کاربرد های هر یک را بیان کنید .
5- از شابلون به چه منظوری در نقشه کشی استفاده می کنند ؟
6- فناوری های نقشه کشی و کاربرد هر کدام را بیان کنید .
پاسخ فعالیتهای پودمان شش کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۶ نقشه کشی
کارکلاسی صفحه ۸۲ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۶ نقشه کشی
كار كلاسی: بررسی و کاربرد چند نقشه
در گروه خود نام چند شغل و نقشه هایی که در این مشاغل به کار برده می شوند بررسی کنید و در جدول ۱-۶ بنویسید
ردیف |
نام شغل |
نام یا نوع نقشه |
کاربرد |
1 |
طراح لباس - خیاط |
الگو |
شناسایی روش برش پارچه |
2 |
نجار |
نقشه صنعتی |
|
3 |
تکنسین برق- برق کار |
نقشه مدارات برق |
اتصالات برق – طراحی تابلوهای برق و.... |
4 |
مهندس عمران |
نقشه ساختمانی |
ساخت بنا – طراحی ساختمان |
پاسخ فعالیتهای کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۵ کسب وکار
پرسش صفحه ۶۹ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۵ کسب وکار
آیا تاکنون به دلبستگی ها، توانایی ها و مهارت های خود در زمینۀ کار آیندۀ خود اندیشیده اید؟
جواب : هرکسی باید ابتدا استعدادها و توانایی های خود را پیدا کند سپس ببیند به چه چیزهای مثبتی علاقمند است سپس راه و مسیر و هدف خود را ترسیم کند و برای رسیدن به آن تلاش کند و از اساتید و صاحب نظران کمک بگیرد.
من هم باید با شناخت کامل خود برای آینده خود هدف یا هدفهایی در نظر بگیرم و از همین الان برای رسیدن به آنها تلاش کنم
پاسخ فعالیتهای پودمان چهار کار و فناوری هفتم
بارش فکری صفحه ۵۱ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۴ مستندسازی
درباره مزایای دیگرمستندسازی گفت و گو کنید.
آسان کردن ارائه گزارش چگونگی اجرای پروژه،کار و .........................
آسان کردن توسعه ی پروژه،کار و ......................
ایجاد کردن یک سند کاری برای مراجعات بعدی خود ودیگران
ساختن و ایجاداسناد مستندسازی به صورت های متنی - کتبی - رسانه ای - فیلم - و...............
سهولت در انتقال به دیگران
سهولت در تغییر و ویرایش مستندات در صورت بروز عیب و ایراد
آسانی قرار دادن آنها در اختیار دیگران وسهولت اشتراک گداری
پاسخ فعالیتهای پودمان سه
کارکلاسی صفحه ۳۰ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۳ جستجو و جمع آوری اطلاعات
كار كلاسی - تعیین جزئیات اطلاعات (بارش مغزی)
در گروه خود، جزئیات اطلاعات مورد نظر را تعیین کنید و در جدول ۲-۳ بنویسید.
موضوع |
جزئیات |
مکان های علمی |
پارکهای فناوری، کارخانه تولیدی، دانشگاه، |
مکان های تاریخی |
آثارباستانی،پل ها،موزه ها،اماکن تاریخی وقدیمی |
مشاهیر |
دانشمند، شاعر، نو یسند، کارآفر ین، ورزشکار، سیاستمدار و ... |
مکان های تفریحی |
شهربازی - استخر - پارک ها - دریاچه ها - رودخانه ها - چشمه ها و..... |
استان های هم جوار |
با توجه به محل اقامت تعیین می شود |
مکان های مذهبی |
مساجد - زیارت گاه ها - تکایا - امامزاده ها - ............ |
امکانات مسافرتی |
هتل - رستوران - مسافرخانه - کمپ |
پاسخ فعالیتهای پودمان دو کتاب کار و فناوری هفتم
بارش فکری صفحه ۱۶ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۲ فناوری اطلاعات و ارتباطات
درباره آموزش الکترونیکی گفت وگو کنید.
آموزش الکترونیکی چیست؟
آموزش الکترونیکی آموزشی است که در آن از رایانه و تجهیزات مربوط به آن و................. استفاده شود.
همچنین دبیر مربوطه نیز باید با نحوه استفاده از این تجهیزات آشنا باشد. برای این آموزش باید از رایانه و نرم افزار های آموزشی وخط اینترنت استفاده کرد. در آموزش الکترونیکی می توان از فیلم - نرم افزار - اسلاید و............... نیز بهره گرفت . ازسایر تجهیزات نیز می توان در این آموزش استفاده کرد مانند:
تخته هوشمند - ویدئو پروژکتور - انواع رایانه دبیر ودانش آموز - نرم افزار های آموزشی و...........
کارکلاسی صفحه 1۶ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۲ فناوری اطلاعات و ارتباطات
ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات وکاربرد آنها
پاسخ کارکلاسی کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان 1نوآوری وفناوری
اصول بکار رفته شده در بارش فکری:
1- سعی کنید همه ی دانش آموزان در بحث شرکت کنند و توانایی های خود را به رخ دیگران نکشند .
2- اگر دیدگاه خاصی در خصوص بعضی دانش آموزان وجود دارد ،آن را زیاد مورد توجه قرار ندهید.
3- از نقد ایده ها و دیدگاه های دانش آموزان در هنگام بحث خودداری کنید
توانایی ترسیم سه نما برش اجسام ساده و مرکب هندسی
نویسنده : naserikhah | تاریخ : اکتبر 10th, 2013 12:40 ق.ظ
دلیل نامگذاری گیاه بابا آدم
بابا آدم گرم و خشک است. برگ بابا آدم شاید یکی از بزرگترین برگهایی است که در گیاهان مشاهده می شود. شاید علت نامگذاری این برگهای بزرگ به باباآدم این باشد که حضرت آدم (ع) متعاقب خطای خود برای پوشش خود مجبور شد از برگهای گیاهان استفاده کند و چه برگی بهتر از برگ باباآدم که با چند تای آن می توان بدن را پوشاند. (البته احتمالاً بابا بزرگ ما حضرت آدم (ع) بعد، از لباس بهتری که از مقاومت بیشتری برخوردار بود و پوشش بهتری می داد استفاده نمودند!) ضماد برگ باباآدم برای کاهش ورمهای مفصلی و زخمها و همچنین ورم پای بدون علت شناخته شده مفید است. آقای دکتر بهپور که از داروسازان علاقه¬مند به طب سنتی ایران هستند، ضماد برگ بابا آدم را برای کاهش ورم متعاقب آرتروز زانو استفاده می کنند.
آشنایی با شبکه های اینترانت intranet و اکسترانت Extranet
اینترانت intranet
اینترانت یک شبکه خصوصی درون سازمانی است که برای به اشتراک گذاشتن داده ها و اطلاعات درون یک شرکت یا سازمان استفاده می شود. این شبکه فقط به کاربران شرکت متعلق است و خارج از این محدوده دسترسی به آن امکان پذیر نیست.اینترانت ها شبیه به اینترنت می باشند ولی محدودهٔ عمل آنها کوچک تر وخصوصی تر است.
اکسترانت Extranet
اکسترانت از به هم پیوستن اینترانت ها، شبکهٔ گستردهٔ ایجاد می شود. در مواردی که سازمانی در تعامل اطلاعات بسیار نزدیک با سازمان دیگری باشد می توان یک اکسترانت را به منظور ارتباط با شبکه های محلی ایجاد کرد.
ساختار یک آدرس اینترنتی
در اینترنت سازمان ها و افراد، اطلاعات مورد نظر خود را با روش ها و قالب های مختلف ارائه می کنند. یکی از این روش ها، شبکه گسترده جهانی World Wide Web یا به اختصار وب www است.
دسترسی به صفحات وب: در اینترنت دسترسی به پایگاه و صفحات وب از طریق آدرس آن انجام می شود.هر پایگاه دارای آدرسی است که در آدرس تمام صفحات متعلق به آن پایگاه تکرار می شود. هر صفحه وب نیز دارای آدرس منحصر به فرد است.آدرس ها دارای ساختار استاندارد هستند که شامل سه بخش مجزا است.
مثال آدرس اینترنتی http://www.google.com
قرارداد ارسال صفحات http : نوع قرارداد ارسال صفحات را نشان می دهد.
نوع سرویس www : نشان دهنده این است که سرویس مورد استفاده اینترنت و صفحه وب است.
نام دامنه google. com : نام دامنه شامل یک نام و یک پسوند است که پسوند نام دامنه، نوع پایگاه را مشخص می کند. جدول زیر برخی از انواع دامنه ها را مشخص می کند.
معرفی و توضیح برنامه نقاشی ویندوز Paint
برنامۀ Paint
Paint برنامۀ ساده اي است كه به صورت پيش فرض با نصب ويندوز ، در كامپيوتر شما ،نصب مي شود. اين برنامه مي تواند براي ايجاد يا ويرايش پرونده هاي تصويري استفاده شود . براي اجراي اين برنامه ، گزينه هاي Start → All programs → Accessories → paint را انتخاب كنيد.
در قسمت بالای محيط برنامه ، جعبه ابزاري به چشم مي خورد كه حاوي امكاناتي نظير قلم نقاشی، سطل رنگ آميزي ، پاك كن و ... است . با كليك روي هر يك از اين گزينه ها ، مي توانيد ابزار مورد نظر را انتخاب كنيد و از آن براي ترسيم و ویرایش يك نقاشي ساده استفاده كنيد .
براي ذخيره كردن نقاشي ترسيم شده، سه روش زیر وجود دارد:
1- از نوار عنوان، روی نشانۀ دیسک نرم کلیک کینید
2- از نوار منو ، روی فلش کنار نشانۀ لیست کلیک کرده و گزینۀ Save را انتخاب کنید
3- استفاده از کلید میانبر Ctrl+S
در اولین بار ذخیره کردن تصویر، کادر محاوره ای ذخیره Save As در این کادر باید نام پرونده ، نوع پرونده و مسیر پوشۀ ذخیره پرونده را مشخص کنیم. در دفعات بعدی ذخیرۀ پرونده ، کادر ذخیره باز نمی شود و عمل ذخیره کردن در پرونده ای با نام انتخاب شده انجام می شود.
پروندۀ گرافيكي مي تواند با قالب های متفاوتی از جمله gif , jpg , bmp , png و ... ذخيره شود .
با استفاده از عمليات Copy- paste و Cut-paste در محيط paint به راحتي مي توان ناحيه اي از شكل را به ناحيۀ ديگر نسخه برداری يا انتقال داد. قبل از كليك روي Copy يا Cut ، با استفاده از كادر خط چين ، ناحيۀ مورد نظر را انتخاب كنيد .
مطالب مشابه: کاروفناوری هفتم, مطالب کاروفناوری, کاروفناوری کلاله, پودمان 2 فناوری اطلاعات, آموزش کامپیوتر
همگی کاربران چه مبتدی و چه پیشرفته، مطمئنا نرم افزار Paint یا همان نقاشی ویندوز را میشناسند. همگی زمانی را به تفریح صرف این برنامه کوچک کرده ایم. اما با آمدن نرم افزارهای حرفه ای ویرایش عکس همچون Corel، Photoshop و ... این برنامه دیگر کاملا به یک نرم افزار ابتدایی تبدیل گشته است. اما پیشنهاد میکنیم این نرم افزار را اصلا دست کم نگیرید! چرا که توانایی بسیار جالبی در این برنامه وجود دارد که تاکنون از دید شما پنهان مانده است. با استفاده از ترفندهای مخفی که اکنون به شما معرفی خواهیم کرد میتوانید اعمالی را با Paint انجام دهید که جزء ویژگیهای نرم افزارهای حرفه ای ویرایش تصویر است. ابتدا برای اجرا کردن برنامه Paint، از منوی Start و سپس All Programs وارد Accessories شده و Paint را انتخاب کنید. پس از باز شدن برنامه، از منوی File، گزینه Open را انتخاب کنید. سپس در پنجره جدید باز شده یک عکس را برای نمونه انتخاب کرده و روی دکمه Open کلیک نمایید. حالا عکس مورد نظر شما در برنامه باز شده است. مهر زدن قطعه ای از عکس: در Paint قابلیت مخفی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید قطعه ای از عکس را همانند مهر کردن تکرار کنید. برای این کار در داخل نوار ابزار برنامه، ابزار Select را انتخاب کنید (مستطیل نقطه چین). سپس بر روی قسمتی از عکس با استفاده از موس یک مستطیل ایجاد کنید. اکنون دست خود را روی دکمه Ctrl نگه دارید و مستطیلی را که ایجاد کردید جابجا کنید و رها کنید. همواره دستتان که روی دکمه Ctrl است این عمل را ادامه دهید تا قطعه عکس انتخاب شده همانند عمل مهر زدن تکرار گردد. ساییدن قطعه ای از عکس: با استفاده از این قابلیت مخفی، میتوانید قطعه ای از عکس را همانند عمل ساییدن روی کل عکس بکشانید. برای این کار...........
کارکلاسی صفحه ۳۱ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۳ جستجو و جمع آوری اطلاعات
كار كلاسی - بررسی شبکه ها ودلایل نیاز به آنها
در گروه خود،شبکه ها ودلایل نیاز به آنها را بررسی کنید و در جدول ۴-۳ بنویسید.
شبکه |
نیازها |
تلفن |
ارتباط کلامی وشنیداری |
نامه - کتاب - روزنامه |
ارتباط نوشتاری |
تلوزیون |
ارتباط صوتی وتصویری |
ابنترنت |
ارتباط کلامی - نوشتاری - صوتی - تصویری - شنیداری و... |
مطالب مشابه: کاروفناوری هفتم, مطالب کاروفناوری, کاروفناوری کلاله, کارکلاسی هفتم, پودمان ۳ جستجوی اطلاعات
کارکلاسی صفحه ۳۱ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۳ جستجو و جمع آوری اطلاعات
كار كلاسی - تعیین منابع جمع آوری اطلاعات
در گروه خود، منابع جمع آوری اطلاعات مورد نظر را تعیین کنید و در جدول ۳-۳ بنویسید.
روش |
منابع |
اینترنت |
سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - سایت های جستجوگر |
اطلاعات کتابخانه ای |
کتاب – مقاله – کتاب های الکترونیکی – پایا نامه ها |
مصاحبه با افراد آگاه |
افراد باتجربه - افرادبومی - متخصصین - صاحبنظران محققین |
تحقیق |
استفاده از روش های مختلف تحقیق کردن |
کارکلاسی صفحه ۳۰ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۳ جستجو و جمع آوری اطلاعات
كار كلاسی - تعیین جزئیات اطلاعات (بارش مغزی)
در گروه خود، جزئیات اطلاعات مورد نظر را تعیین کنید و در جدول ۲-۳ بنویسید.
موضوع |
جزئیات |
مکان های علمی |
پارکهای فناوری، کارخانه تولیدی، دانشگاه، |
مکان های تاریخی |
آثارباستانی،پل ها،موزه ها،اماکن تاریخی وقدیمی |
مشاهیر |
دانشمند، شاعر، نو یسند، کارآفر ین، ورزشکار، سیاستمدار و ... |
مکان های تفریحی |
شهربازی - استخر - پارک ها - دریاچه ها - رودخانه ها - چشمه ها و..... |
استان های هم جوار |
با توجه به محل اقامت تعیین می شود |
مکان های مذهبی |
مساجد - زیارت گاه ها - تکایا - امامزاده ها - ............ |
امکانات مسافرتی |
هتل - رستوران - مسافرخانه - کمپ |
با توجه به توضیحات صفحه ی ۲۸ کتاب جدول را اینگونه یا با سلیقه ی خود حل کنید.
کارکلاسی صفحه ۲۹ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۳ جستجو و جمع آوری اطلاعات
كار كلاسی - تعیین محدود یتهای پرسش به روش بارش فكری
در گروه خود، محدودیتهای این پرسش را تعیین کنید و در جدول ۱-۳ بنویسید.
عنوان |
محدودیت |
حداکثرمسافت سفر |
۵۰۰ کیلومتر |
حداکثر هزینه |
نفری ۱۰۰۰۰ تومان |
زمان اردو |
چهار روز |
سیستم حمل ونقل در دسترس |
مینی بوس |
با توجه به توضیحات صفحه ی ۲۸ کتاب جدول را اینگونه یا با سلیقه ی خود حل کنید.
کارکلاسی صفحه ۲۲ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۲ فناوری اطلاعات و ارتباطات
در شكل مقابل جاهای خالی را با عبارات مناسب پر كنید.
چگونگی نشستن درست هنگام كار با رايانه
هنگام نشستن روی صندلی باید از صندلی مخصوص استفاده کرد و فاصله چشم از مانیتور بین ۵۰ تا ۶۰ سانتیمترباشد.
ارتفاع صندلی را باید متناسب با قد افراد تنظیم کرد و درهنگام نشستن بایدکمر وپشت را به پشتی صندلی چسباند.
زاویه مچ دست - زانو - وکمر همواره باید ۹۰ درجه باشد.
هنگام کار با دست مچ ها را آزاد نگهدارید وبه آنها فشار نیاورید.
هر یک ساعت کار با رایانه مدت ۱۵ دقیقه استراحت و به فاصله دور نگاه کنید
مطالب مشابه: کاروفناوری هفتم, مطالب کاروفناوری, کاروفناوری کلاله, کارکلاسی هفتم, پودمان 2 فناوری اطلاعات
کارکلاسی صفحه 1۹ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۲ فناوری اطلاعات و ارتباطات
تاثیرات استفاده ازفناوری اطلاعات وارتباطات در زندگی
درگروه خود جدول ۲-۲ را کامل کنید.
ردیف |
ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات |
تاثیرات استفاده از این ابزار در زندگی |
1 |
رایانه – لپ تاپ – تبلت |
افزایش سرعت ودقت درکارهای مختلف |
2 |
تلفن همراه |
ارتباط راحت وسریع در هر مکان |
3 |
خود پرداز بانک |
خدمات بانکی آسان وسریع |
4 |
اینترنت |
ایمیل – جستجو – دانلود- آپلود- تجارت |
مطالب مشابه: کاروفناوری هفتم, مطالب کاروفناوری, کاروفناوری کلاله, کارکلاسی هفتم, پودمان 2 فناوری اطلاعات
کارکلاسی صفحه 1۸ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۲ فناوری اطلاعات و ارتباطات
تاثیرات فناوری اطلاعات وارتباطات
جاهای خالی را با هم اندیشی در گروه پركنيد.
۱ - کاربرد در آموزش ومدرسه هوشمند
۲ - کاربرد در پزشکی
۳ - کاربرد در مسافرت و تهیه بلیط و رزرو
۴ - کاربرد در فرستادن نامه - ایمیل
۵ - کاربرد در تجارت الکترونیکی
مطالب مشابه: کاروفناوری هفتم, مطالب کاروفناوری, کاروفناوری کلاله, کارکلاسی هفتم, پودمان 2 فناوری اطلاعات
کارکلاسی صفحه 1۶ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۲ فناوری اطلاعات و ارتباطات
ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات وکاربرد آنها
ردیف |
ابزارها |
کاربرد ابزار |
امکاناتی که می توان به این ابزار اضافه کرد |
۱ |
تلفن همراه |
مکالمه در همه جا |
نصب ارتفاع سنج - فشارسنج - میکروسکپ |
۲ |
تبلت و لپ تاپ |
مکالمه - اینترنت و.... |
نصب دوربین دید در شب - چک بدن انسان و....... |
۳ |
تلوزیون هوشمند |
نمایش - اینترنت - شبکه |
اتصال به چاپگر ارتباط با ماهواره وشبکه و.......... |
۴ |
میز هوشمند الکترونیکی |
سهولت در کاربا رایانه |
ورود به دنیای مجازی - بازی سه بعدی - تاشونده |
۵ |
ویدئو کنفرانس - شبکه |
جلسه -کنفرانس مجازی |
اتصال به ماهواره - اینترنت - چی پی اس و......... |
مطالب مشابه: کاروفناوری هفتم, مطالب کاروفناوری, کاروفناوری کلاله, کارکلاسی هفتم, پودمان 2 فناوری
کارکلاسی صفحه 1۳ کتاب کاروفناوری پایه هفتم پودمان ۱ نوآوری و فناوری
بررسی سیستم در تیم ورزشی
اگر یک تیم ورزشی مانند - فوتبال - را یک سیستم بدانید، اجزای (اعضای) آن و وظایف هر یک را در جدول زیر بنویسید، سپس به پرسشها پاسخ دهید.
اعضای سیستم تیم |
وظیفه |
کاپیتان |
دادن روحیه به تیم- هماهنگ کننده بازیکنان- کمک به اجرای دستورات مربی و ... |
مربی |
هدایت و کنترل تیم |
تماشاگران |
ایجاد انگیره در تیم فوتبال |
دروازبان |
محافظت از دروازه |
مهاجم |
زدن گل به تیم مقابل |
مدافع |
دفاع از دروازه |
هافبک |
انتقال توپ از مدافعان به مهاجمان |
1- چرا اگر بهترین بازیکنهای تیمها نیز جمع شوند، نمیتوان گفت بهترین تیم ورزشی تشکیل میشود؟
چون ممکن است در ارتباط بین اعضاء مناسب نباشند و با هم هماهنگ نباشند
۲- آیا بازیکنهای یک تیم میتوانند مستقل از هم کار کنند؟ چرا؟
خیر زیرا هدف تیم و هدف یک سیستم از هدف بازیکنان و اجزاء مهمتر است
۳- آیا سیستم، یک هدف مشخص دارد و همۀ اجزا باید برای رسیدن به آن هدف کمک کنند؟چرا؟
بله سیستم یک یا چند هدف مشخص دارد و همه اجزاء باید به آن کمک نمایند
۴- آیا اگر یکی از اعضای تيم ، وظیفۀ خود را به خوبی انجام ندهد تیم به هدف خود میرسد؟ چرا؟
خیر زیرا رسیدن به هدف مرهون انجام خوب وظایف توسط اعضاء می باشد
مطالب مشابه: کاروفناوری هفتم, مطالب کاروفناوری, کاروفناوری کلاله, کارکلاسی هفتم, پودمان 1نوآوری وفناوری
از آدرس زیر می توانید فایل های راهنمای تدریس مربوط به کتاب کار و فناوری پایه هفتم را دانلود کنید ( به غیر از پودمان های 8 و 10 )
http://www.pkbh.blogfa.com/post/74
حل جدول 2-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1
بررسی چند اختراع الهام گرفته شده از طبیعت
صفحه ۳
نام آفریده یاموجودطبیعی | اختراع الهام گرفته از آن |
چشم | انواع دوربین عکاسی وفیلمبرداری |
دندان - سنگ های تیز | چاقو - کارد |
تار عنکبوت | تورماهیگیری - جلیقه ضدگلوله |
کلیه | دستگاه دیالیز |
راه یابی خفاش | رادار |
حل جدول ۳-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1
بررسی وسایل و اجزای یک وسیله پس از بازکردن
صفحه ۳
نام وسیله: دوچرخه |
|||
بخشهای مهم |
وظیفه بخش |
اجزای ثابت بخش |
اجزای متحرک بخش |
چرخ |
حرکت دورانی به انتقالی |
میله |
لاستیک، ساچمه، پره |
هدایت و فرمان |
کنترل حرکت دوچرخه |
ترمزها، |
فرمان، ساچمه ها، دوشاخه |
سیستم انتقال قدرت |
انتقال و تبدیل حرکت رفت و برگشتی پا به دورانی برای چرخ ها |
پیچ ها و مهره ها |
زنجیر ، چرخ زنجیر، رکاب و دنده ها |
بدنه دوچرخه |
تحمل وزن انسان و اتصال اجزاء |
زین، بدنه، فنر |
---------------------- |
حل جدول ۴-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1
بررسی زندگی چند دانشمند ومخترع ایرانی
صفحه ۴
مخترعین و نوآوران | اختراع و نوآوری | هدف از اختراع و نوآوری |
شیخ بهایی | حمامی که با یک شمع گرم میشد | استفاده از گازهای فاضلاب و گرم کردن حمام |
جابر بن حیان | ظروف سفالی براق | استفاده از لعاب برای دوام بیشتر |
بنو موسی | وسیله ای برای جدایی روغن از آب |
جدا نمودن روغن از آب |
خوارزمی | زیج خوارزمی | جداولی برای ستاره شناسی |
ارتباط اجباری برای پرورش خلاقیت
کارکلاسی صفحه ۵
|
چرخ |
خوشمزه |
بال |
پرنده |
صندلی |
صندلی چرخ دار- ویلچر- چرخ . فلک- صندلی به شکل چرخ- صندلی چرخ دار |
شیرینی خوشمزه به شکل صندلی |
صندلی بالدار- بالی به شکل صندلی- صندلی به نرمی بال قو |
صندلی پرنده - پرنده ای به شکل صندلی – صندلی به شکل پرنده |
کتاب |
کتابی به شکل چرخ- قفسه کتاب چرخان- کتابی در مورد چرخ- |
کتابی درمورد خوشمزه بودن غذا ها، شیرینی خوشمزه به شکل کتاب |
کتاب در مورد بال- کتابی به شکل بال- |
کتابی به شکل پرنده – کتابی در مورد پرنده- پرنده کتاب خوان |
کفش |
کفش چرخ دار- اسکیت- کفشی با رنگ آمیزی یک چرخ |
شکلاتی خوشمزه به شکل کفش- کفش خوشمزه |
کفش بالدار- کفشی به رنگ بال طاووس- بالی پوشیدنی همانند کفش |
کفش پرنده- کفش با بالهای یک پرنده- کفشی به شکل پرنده |
گل |
گل آفتابگردان- چرخی به شکل گل- چرخی با بوی گل ها- چرخی با رنگ آمیزی گل ها |
شیرینی به شکل گل- شیرنی خوشمزه به رنگ گل- گل خوشمزه |
بالی به شکل گل- گلی به شکل بال – بالی با بوی گل- بالی به جنس گل |
گلی پرنده- پرنده به شکل گل- پرنده ای برای گل- پرنده ای با بوی گل |
نیمکت |
نیمکت چرخ دار- نیمکت دایره ای- |
شیرینی خوشمزه به شکل نیمکت- نیمکتی خوشمزه |
نیمکتی به شکل گل- نیمکتی با بوی گل- گلی به شکل نیمکت – نیمکتی به اندازه گل |
نیمکت پرنده- نیمکتی به شکل پرنده- پرنده ای به اندازه نیمکت |
حل جدول ۶-1 کارکلاسی کاروفناوری سال هفتم - اول متوسطه 1
بارش فکری
کارکلاسی صفحه ۵ و۶
دربارۀ یکی از موارد زیر و ایدههای دیگر روش بارش فکری را به کار برید و نتیجه را در کادر زیر بنویسید.
1- چگونه میتوانیم در حیاط، بازیهای بهتری داشته باشیم؟
2- برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنیم، چه باید کرد؟
3- .چگونه می توان از اتلاف وقت در طول روز جلوگیری کرد؟
4- چرا وقتی دو توری ریز روی هم قرار می گیرند هاله های سیاه و سفید تشکیل می شود؟
5- چرا مهارت دوچرخه سواری حتی با گذشت چند سال از یاد انسان نمی رود؟
(نمونه ای تکمیل شده)
برای اینکه خودکار خود را تا پایان یافتن جوهرش، گم نکنیم، چه باید کرد؟
اهداف آموزش درس کار و فناوری پایه هفتم (اول متوسطه)
در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اهدافی برای آموزش کار و فناوری دوره متوسطه اول در نظر گرفته شده است؟
۱- پرورش تربيت يافتگاني که:
ـ داراي حداقل يک مهارت مفيد براي تأمين معاش حلال باشند به گونهاي که در صورت جدايي از نظام رسمي تعليم و تربيت در هر مرحله، توانايي تأمين زندگي خود و اداره خانواده را داشته باشند.
ـ با درک مفاهيم اقتصادي در چارچوب نظام معيار اسلامي از طريق کار و تلاش و روحيه انقلابي و جهادي، کارآفريني، قناعت و انضباط مالي، مصرف بهينه و دوري از اسراف و تبذير و با رعايت وجدان، عدالت و انصاف در روابط با ديگران در فعاليتهاي اقتصادي در مقياس خانوادگي، ملي و جهاني مشارکت مينمايند.
۲- گسترش و تنوع دادن به حِرَف و مهارتهاي مورد نياز جامعه و تعليم متناسب و برنامهريزي شده آن در همه دورههاي تحصيلي و براي همه دانشآموزان.
۳- اختصاص حداقل 10 درصد و حداکثر 20 درصد از برنامههاي آموزشي به معرفي حرفهها، هنرها، جغرافيا، آيين و رسوم و نيازها و شرايط اقليمي و جغرافيايي استانها به ويژه مناطق روستايي و عشاري با رعايت استانداردهاي ارتقاي کيفيت و تقويت هويت اسلامي ـ ايراني دانشآموزان در چارچوب ايجاد کارآمدي و تقويت هويت ملي.
۴- تنظيم و اجراي برنامه جامع کارآفريني و مهارت آموزي براي تمام دورههاي تحصيلي به ويژه دانشآموزان دوره متوسطه تا پايان برنامه پنجم توسعه در برنامه درسي و آموزشي.
۵- طراحي و استقرار جامع هدايت تحصيلي و استعداديابي به منظور هدايت دانشآموزان به سوي رشتهها و حرف و مهارتهاي مورد نياز حال و آينده کشور متناسب با استعدادها، علاقهمندي و تواناييهاي آنان